Participativně založené evaluační přístupy
Jiří Remr, Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy
Cílem statě je systematizovat klíčové znaky, které odlišují participativní přístupy od ostatních způsobů provádění evaluací. Na základě provedené srovnávací analýzy jednotlivých přístupů jsou proto identifikovány spo-lečné znaky, které jsou v článku představeny a vysvětleny. Ústřední část statě je věnována dvěma odlišným tradicím, s nimiž se lze v rámci partici-pativních přístupů setkat, a to na jedné straně praktickým participativním evaluacím, jež jsou v článku reprezentovány utilizačním přístupem M. Pattona, a na straně druhé pak transformativním participativním evalua-cím dokumentovaných svépomocným přístupem D. Fettermana. Předklá-daná stať kromě toho poukazuje na historické souvislosti vzniku a rozvoje participativních přístupů a identifikuje jejich inspirace a ideové prameny. V tomto ohledu stať přibližuje podstatné charakteristiky dalšího z přístupů (responzivního), který měl podstatný vliv na utváření a rozvoj participativních evaluací.
Jiří Remr, Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy, remr@centrum.cz
Remr, J. (2015) „Participativně založené evaluační přístupy“. Evaluační teorie a praxe 3(2): 79–100